Mohammed & Paul - Once Upon a Time in Tangier
Originele titel: NPO Doc: Mohammed & Paul - Er was eens in Tanger
Kijk deze zondag 28 juni op NPO2 om 22:40 naar "Mohammed & Paul - Once Upon a Time in Tangier" geproduceerd in Nederland in 2025.
In de jaren 60 en 70 was Tanger een levendig toevluchtsoord voor westerse kunstenaars en schrijvers van de beatgeneratie. Midden in dit artistieke landschap stond Mohammed Mrabet, een jonge visserszoon en meesterverteller uit de Marokkaanse traditie. Zijn verhalen kregen wereldwijd bekendheid toen de Amerikaanse schrijver Paul Bowles ze opschreef, wat leidde tot een innige maar complexe vriendschap tussen de twee mannen, gevormd in een tijd van artistieke vrijheid, sociale ongelijkheid en verborgen taboes. Nu, op hoge leeftijd, kijkt Mrabet terug op die jaren en op zijn unieke manier van verhalen vertellen. Regisseur Nordin Lasfar volgt hem via archiefbeelden, interviews en sfeervolle straatbeelden van Tanger, en onderzoekt de balans tussen Mohammeds stem en die van Paul Bowles. De film stelt een fundamentele vraag: wie is de eigenaar van een verhaal als het alleen gehoord wordt via de stem van een ander?
Reclame
Reclame









