Aanmelden Ik heb een account Mijn account creëren
Menu Momenteel op TV
Mis nooit nog wat!
Schrijf u in en stel uw persoonlijke TV Gids samen

"Wicked" : Grootschalige promotie en controverses, een terugblik op de release van de beroemde musical

Een nieuwe kijk op de tovenaar van Oz

Gebaseerd op de iconische Broadway-musical, vertelt "Wicked" het verhaal van Elphaba, de toekomstige Boze Heks van het Westen. In plaats van haar te portretteren als een klassieke slechterik, onderzoekt de film haar verleden, haar complexe vriendschap met Glinda, en de gebeurtenissen die haar op het pad van haar beruchte lot brachten. Met thema’s van vriendschap, verraad en identiteit biedt "Wicked" een gelaagde en emotionele herinterpretatie van een tijdloos verhaal.

Een promotiecampagne van ongekende omvang

Vanaf de aankondiging zette Universal Pictures groots in op "Wicked", met een marketingbudget van meer dan 300 miljoen dollar. Van exclusieve premières in Londen en Los Angeles tot perfect georkestreerde mediaoptredens van Ariana Grande en Cynthia Erivo, de promotiecampagne overspoelde alle platforms. Sociale media werden gevuld met teasers, behind-the-scenes materiaal en persoonlijke berichten van de actrices, waardoor de film werd gepositioneerd als een cultureel evenement.

Deze strategie wierp haar vruchten af: in het openingsweekend domineerde de film de box office wereldwijd. Toch verschenen er al snel scheurtjes in het gepolijste imago van de productie.

Controverses en verhitte discussies

In tegenstelling tot de gebruikelijke schandalen vóór een grote filmrelease, ontstonden de heftigste discussies pas na de release van "Wicked". Een van de meest controversiële beslissingen was het opsplitsen van de film in twee delen, een keuze die door sommige fans werd bekritiseerd als een manier om extra winst te genereren. Terwijl Universal beweert dat dit werd gedaan om het verhaal trouw te blijven, voelden sommige kijkers zich teleurgesteld door een eerste deel dat aanvoelde als een lange inleiding zonder bevredigende climax.

Ook de visuele stijl en speciale effecten werden onderwerp van discussie. De keuze van regisseur Jon M. Chu om een dromerige, bijna theatrale esthetiek te gebruiken met zachte kleuren en een sprookjesachtige sfeer, werd zowel geprezen als bekritiseerd. Terwijl sommigen dit zagen als een eerbetoon aan de Broadway-versie, vonden anderen dat het de grootsheid miste die een high-budget musicalfilm zou moeten hebben.

Maar de meest opvallende controverse ontstond in de bioscoopzalen zelf. "Wicked"-vertoningen veranderden al snel in spontane karaoke-avonden, waarbij fans meezongen met hits zoals "Defying Gravity". Bioscoopexploitanten ontvingen talloze klachten van bezoekers die een traditionele filmervaring verwachtten. Als reactie daarop besloten sommige ketens om zogenaamde "sing-along"-voorstellingen te organiseren, terwijl reguliere vertoningen werden voorzien van waarschuwingen over meezingen. Deze discussie weerspiegelde een breder debat over hoe bioscoopervaringen moeten evolueren: moeten films een gemeenschappelijke, interactieve beleving worden, of moet de klassieke stilte in de zaal behouden blijven?

Tensions en controverses rond de actrices

Ook de hoofdrolspeelsters zelf kwamen in de schijnwerpers, en niet alleen vanwege hun prestaties op het scherm. Ariana Grande kreeg veel kritiek op sociale media, waar opmerkingen over haar uiterlijk—sommigen beweerden dat ze "te dun" was of "te veel veranderd"—een storm van speculaties veroorzaakten. De zangeres reageerde krachtig en riep op om te stoppen met het bekritiseren van vrouwen op basis van hun lichaam, en benadrukte hoe schadelijk dergelijke uitspraken kunnen zijn.

Cynthia Erivo kreeg op haar beurt te maken met aanvallen vanwege haar uitgesproken activisme. De actrice gebruikte de promotietour van "Wicked" om onderwerpen als LGBTQ+-rechten en diversiteit in Hollywood aan te kaarten, wat leidde tot online backlash van conservatieve kringen. Sommige groeperingen riepen zelfs op tot een boycot van de film, maar Erivo bleef standvastig en benadrukte dat "Wicked" altijd al een boodschap van acceptatie en inclusie had uitgedragen.

Culturele impact en een vervolg onder hoogspanning

Ondanks de storm van kritiek en debatten, heeft "Wicked" zijn stempel gedrukt op de filmwereld. Het financiële succes bewijst dat het publiek hongerig is naar ambitieuze musicalfilms, terwijl de virale verspreiding van de nummers op TikTok de invloed van de film ver buiten de bioscoopzalen bracht.

Toch zal de release van het tweede deel in 2025 met argusogen worden gevolgd. Universal en Jon M. Chu zullen niet alleen de verwachtingen van de fans moeten waarmaken, maar ook moeten inspelen op de kritiek. De belofte van een spectaculair en emotioneel slot, waarin de transformatie van Elphaba centraal staat, zou de sleutel kunnen zijn tot het maken van een ware klassieker.

"Wicked" wist te betoveren, maar ook te verdelen. De film heeft bewezen dat het verfilmen van een geliefde musical een risicovolle onderneming is, maar tegelijkertijd laat de intensiteit van de discussies zien dat de wereld van Oz nog steeds miljoenen mensen weet te raken—op de een of andere manier.

Verwante artikels

Miss Nicaragua zegeviert bij Miss Universe 2023

Miss Nicaragua zegeviert bij Miss Universe 2023

De 2023 editie van de Miss Universe verkiezing, die op 18 november plaatsvond in El Salvador, zal de geschiedenis ingaan als het resultaat van een revolutionaire gebeurtenis.

Lees meer

De Golden Globes 2024: een nacht vol prijzen

De Golden Globes 2024: een nacht vol prijzen

Dompel jezelf onder in de wereld van de Golden Globes. Ontdek de grote winnaars van de avond en ontdek de diversiteit en uitmuntendheid van de hedendaagse film en televisie. Dit artikel biedt een diepgaande blik op een van de meest prestigieuze avonden va

Lees meer

Reclame

Films deze avond
20:35 The Man with the Iron Fists Actie - 1:50 - Verenigde Staten - 2012 Tv-programma VTM4
Series deze avond
20:00 The Tattooist of Auschwitz Drama - 0:50 - Engeland Tv-programma CANVAS
20:00 Flodder Komedie - 0:35 - Nederland Tv-programma VTM4
20:25 FBI: Most Wanted Misdaad - 0:55 - Verenigde Staten Tv-programma VIJF
20:30 24 Actie - 0:55 - Verenigde Staten Tv-programma VTM3
20:50 The Tattooist of Auschwitz Drama - 0:55 - Engeland Tv-programma CANVAS
21:25 24 Actie - 0:50 - Verenigde Staten Tv-programma VTM3
22:20 Poker Face Komedie - 1:10 - Verenigde Staten Tv-programma VIJF
Talkshows & ontspanning
20:00 Bestemming X Ontspanning - 1:30 - België Tv-programma VTM
20:00 Taboe Reportage - 1:00 - België Tv-programma EEN
20:15 Dat Eet Dan Gelukkig Zijn Ontspanning - 0:45 - België Tv-programma VTM2
20:50 De Expeditie: Namibië Ontspanning - 1:20 - België Tv-programma VIER
21:30 Welkom Aan Boord Ontspanning - 1:10 - België Tv-programma VTM
21:45 De noodcentrale Ontspanning - 0:45 - België Tv-programma EEN
23:05 Schiphol Airport Ontspanning - 1:20 - Nederland Tv-programma VTM2
Sport
22:10 Sports Late Night Voetbal - 0:50 - België Tv-programma VIER

Reclame